Laden...

Stakeholders

Keuzes afdwingen bij je partners, of anderen ervan overtuigen dat het beter samen kan?

Lees verder

Met elkaar brainstormen over verduurzaming. En ideeën omzetten in concrete plannen. Zoals een app die bezoekers stimuleert om met het openbaar vervoer te komen. Zo werken we samen met stakeholders aan een duurzame ArenA.

Stakeholders zijn voor ons belangrijk. Zo realiseren we samen met Green Deal-partners ID&T, Coca Cola en Catering Club een duurzame drinkbekerketen voor dance-event Sensation. En een intensieve wisselwerking met BAM Techniek in het voortraject resulteerde in tal van energiebesparende maatregelen in het nieuwe hoofdgebouw van de ArenA. Met de gemeente Amsterdam en het Academisch Medisch Centrum (AMC) werken we aan een smart grid waarmee we lokaal opgewekte stroom kunnen uitwisselen. En op bijeenkomsten, zoals de Dag van de Duurzaamheid, delen we met partnerorganisaties en externe deskundigen onze resultaten en wisselen inspirerende ideeën uit voor verdere verduurzaming.

Wederzijds respect

In al haar activiteiten opereert de Amsterdam ArenA in een krachtenveld van verschillende stakeholders. Zoals partners, leveranciers, overheidsinstanties en natuurlijk bezoekers. Bij de invulling van onze eigen duurzame ambities zoekt de ArenA nadrukkelijk de dialoog en de samenwerking op met haar stakeholders. Een gevolg van die keuze is dat we niet zomaar onze ideeën kunnen doordrukken. Alleen door onze stakeholders en hun belangen te respecteren, kunnen we op de langere termijn onze duurzame ambities verwezenlijken.

Duurzaam Dilemma:

Ambities versus Belangen

Duurzame ambities realiseer je niet alleen, maar samen met stakeholders. Verschillende partijen hebben echter verschillende belangen. Die kunnen elkaar versterken maar ook belemmeren. Hoe bepaal je de koers in een speelveld van verschillende belangen? En hoe verhouden stakeholders zich tot de ambities van de ArenA?

Maison van den Boer wil een optimaal duurzaam functionerende onderneming zijn. Dit realiseren wij door samen met opdrachtgevers altijd bewuste keuzes te maken ten aanzien van inkoop, productie, logistiek en verkoop op basis van eigen duurzaamheidscriteria. Samen met de Amsterdam ArenA maken we bewust keuzes om de maatschappelijke impact te verbeteren.
— Norbert van Ommen van Guijlik, Maison van den Boer
Ajax is onderscheidend, net als de Ajax-supporters en daarbij hoort ook een onderscheidend stadion. Als supportersvereniging vinden we het dan ook mooi en belangrijk dat de ArenA zich succesvol onderscheidt op het gebied van duurzaamheid. Niet alleen door zuinig om te gaan met energiebronnen, maar ook door een toegankelijke en authentieke plek te bieden waar supporters zich thuis voelen.
— Anneke Ruitenberg, Supportersvereniging Ajax
Amsterdam ArenA werkt nadrukkelijk aan het reduceren van haar CO2-uitstoot. Dat sluit goed aan bij het Duurzaam & Verantwoord Ondernemen van Grolsch. We vinden het belangrijk dat ook onze klanten aandacht hebben voor de wereld om ons heen. Samen kun je immers een groter verschil maken. Grolsch is onlangs voor de derde keer uitroepen tot het meest duurzame biertje van Nederland. Een enorme waardering en aanmoediging. Graag werken we aan verdere verduurzaming samen met de Amsterdam ArenA.
— Koert van ‘t Hof, Koninklijke Grolsch
Amsterdam ArenA maakte het afgelopen jaar grote stappen als duurzame evenementenorganisatie. De Mobility Portal laat bezoekers bewust nadenken over hun reisgedrag, waarmee de ArenA niet alleen bijdraagt aan de bereikbaarheid van Zuidoost, maar ook de doelstelling omtrent vermindering van CO2-uitstoot realiseert. Een goed voorbeeld voor de omgeving.
— Renny Kootstra, Verkeer advies
Stakeholders gaan slim energie uitwisselen via smart grid

Stakeholders gaan slim energie uitwisselen via smart grid

Amsterdam ArenA en het AMC werken met onder meer Ecofys, Liander en TU Twente samen aan de realisatie van een smart grid. Via een smart grid is het mogelijk de uitwisseling van lokaal opgewekte stroom te organiseren en administratief af te handelen.

Het AMC produceert elektriciteit en warmte in een eigen gasgestookte energiecentrale. Vooral
’s avonds en in het weekend is er sprake van een overcapaciteit. Dit kan de ArenA goed gebruiken om in een deel van de eigen energiebehoefte te voorzien. Bij het opwekken van deze elektriciteit komt minder CO2 vrij dan bij regulier opgewekte stroom. De ArenA verlaagt daarmee haar CO2-uitstoot. Een smart grid maakt de administratieve afhandeling van de uitwisseling mogelijk.

Momenteel onderzoekt het AMC samen met de ArenA ook de mogelijkheden om met zonnepanelen op het AMC-terrein stroom op te wekken. Ook deze zonnestroom zou via het smart grid uitgewisseld kunnen worden.

Stakeholders gaan slim energie uitwisselen via smart grid

Green Deal-partners ontmoeten elkaar tijdens het Sustainability Dinner

Sinds enkele jaren grijpt de ArenA de jaarlijkse Dag van de Duurzaamheid aan om de banden met de Green Deal-partners aan te halen, te netwerken en ideeën uit te wisselen. Afgelopen jaar, op ‘12-12-12’ gebeurde dat in de vorm van het Sustainability Dinner in het hoofdgebouw van de ArenA. Cateraar Label Hospitality verzorgde een menu met duurzame gerechten in samenwerking met chef koks Jonathan Karpathios en Ron Blaauw.

“Niet alleen het eten was duurzaam, we gebruikten ook decoraties van biologisch afbreekbare materialen, en tafels van gerecycled hout”, zegt Ralf Benda van Label Hospitality. “Duurzaamheid is een vaste factor bij al onze cateringprojecten. We proberen de milieu-impact te beperken door zoveel mogelijk met lokale leveranciers te werken. We zijn ook maatschappelijk betrokken op andere vlakken. Zo bieden we via de Ajax Campus ieder jaar een stageplaats aan kansarme jongeren. De jongen die vorig jaar stage liep, deed het zo goed dat hij nu bij ons werkt!”

Hoofdgebouw Groente

Duurzame omslag

Ook chef kok Jonathan Karpathios kijkt tevreden terug op de avond. “Zelf heb ik zeven jaar geleden mijn eigen duurzame omslag gemaakt, door voortaan alleen te koken met zelfgekweekte, biologische groenten. Het maakte wel indruk toen ik de gasten vertelde dat ik de groenten op hun bord nog dezelfde ochtend op m’n knieën had zitten oogsten. Het goede van de ArenA vind ik dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en hun ambities blijven nastreven. Iedere stap die je zet, telt mee.”

Highlights van het Sustainability Dinner op 12-12-12

  • Bijna 300 gasten, waaronder veel Green Deal-partners;
  • De verkoop van tafels leverde een cheque van € 20.000,- op, die werd geschonken aan de Stichting Metamorfose Emma Kinderziekenhuis;
  • Lezingen van astronaut André Kuipers, Marcel Levi (bestuursvoorzitter Academisch Medisch Centrum) en Robert Seegers (Vice-President Public Affairs & Communication Benelux van Green Deal-partner Coca-Cola Enterprises);
  • Muzikaal optreden van zangeres Oleta Adams;
  • Duurzaam menu met lokaal gekweekte biologische groenten.

Samen met Stakeholders in cijfers


English website